zondag 12 september 2010

Summertime

YEBO....

1 September is de maand gestart met : SUMMERTIME!!! De tijd voor de warme dagen is aangebroken!! woehoe! Ik kan dus bijna weer al mijn warme truien gaan opbergen!
Op deze dag is het ganse land gelukkig en loopt iedereen rond met emmers water om elkaar nat te maken. Niemand is veilig! Behalve mijn gogo, die liep over straat met een stok, en iemand met een emmer in hun hand die haar nog maar durfde aankijken kreeg ervan!

Op het project heb ik de kinderen de namen van al de dieren geleerd, ik heb zelf een grote collage gemaakt van allemaal verschillende dieren die nu ophangt in de container.
Ik vind het nog steeds moeilijk als ze mij zeggen dat ik niet te close mag zijn met de kinderen, op een dag waren er een paar die mij een knuffel kwamen geven en toen iemand van het project dat zag kregen ze een mep in hun hun gezicht en werd ik op mijn plaats gezet dat dit niet de Afrikaanse cultuur is en dat ik mij moet aanpassen aan deze regel!
Ik kan mij hier niet bij neerleggen en geef de kinderen nu af en toe stiekem eens een knuffel als ze het nodig hebben want ik wil ook niet dat ze door mij meppen krijgen!

Vorig weekend ben ik nog eens een halve dag gaan helpen in the butchery...en van het moment dat ik daar toekom tot ik vertrek zit daar een man aan de toog : hij weet mij maar 1 zin te zeggen ' I need you to be my wife...' voor de rest komt er niks uit! haha. Lungile (gastzus) heeft weer voordeel gehaald uit de situatie en heeft de man 1euro doen betalen voor elk nummer van mijn gsm nr. Veel geld voor hier dus! Maar heb hem (gelukkig!) nog niet gehoord.
Na het project gaan we af en toe is een ijsje halen in de butchery met gogo. Toen mijn isje opwas zei gogo dat ik mijn papier gewoon uit het raam moest gooien, ik vertelde haar dat dit vervuiling was dus dat ik dat niet wou doen. Maar ze verplichtte mij : ze zegt dat er mensen betaald worden om te straten proper te houden en als we ons vuil dus niet op straat smijten verliezen deze mensen hun job! Geen wonder dat alle straten er dus zo vuil bij liggen!

Deze week heeft mijn oudste gastzus (Thoko) eindelijk nieuws gehad van een potentiële gastfamilie in Amerika waar ze als aupair zou gaan werken. Het lijkt wel de perfecte familie als je hun brief leest! haha.
De volgende dag zijn we dus samen naar het internetcafe geweest om de mail te beantwoorden en terwijl zij dat deed maakte ik een reservering/betaling voor mijn trip naar Kruger National Park volgende maand. Terwijl ik mijn documenten aan het afprinten was en aan het babbelen met de mens van het internetcafe moet iemand mijn USB/MP3 uit de computer hebben gepakt!! Ik was niet enkel triest omdat het mijn mp3 was en ik elke avond naar muziek luister voor ik ga slapen maar ook omdat hier al mijn cerditcard gegevens opstonden aangezien ik mijn trip naar krugerpark aan het betalen was! Ik heb dus mijn creditcard laten blokkeren voor alle veiligheid want je weet nooit in wiens handen het terechtkomt!
Het was deels mijn eigen fout want na 2 maanden hier te zijn en niks te gebeuren geraak je minder en minder oplettend. Lesje dus wel geleerd! Gogo zegt ook dat ik zeker constant op mijn hoede moet zijn want als blanke in een zwarte buurt wordt je gemakkelijk een slachtoffer omdat mensen mij constant zullen bekijken. Dus loop ik nu ook niet meer rond met een zak/handtas maar steek ik gewoon geld in mijn broekzakken zo denken ze dat ik niks op zak heb.
'S avonds heb ik dan voor de tweede maal gekookt voor de familie : balletjes in tomatensaus en ik moet zeggen dat het ECHT lekker was! Misschien zit er dan toch een klein beetje kok in mij?! haha :) Mijn gastbroer zei zelf dat het spijtig was dat ik niet meer had gemaakt want anders had hij er de volgende dag nog eens van willen eten. Hij vindt het fijn om eens iets anders te kunnen eten.

Deze week heeft de soupkitchen op het project ook een MEGAbol kaas gebracht!! MMMmmmm! Ik heb kaas zo gemist! Gelukkig zei gogo dat we de helft mee naar huis mochten nemen dus eet ik nu al elke middag een broodje met kaas, een aangename verassing na elke middag een droge boterham te moeten eten omdat we geen geld hebben voor beleg! Het is grappig dat zo'n kleine dingen mij nu kunnen gelukkig maken :)

Gisterenavond waren mijn zussen allebei naar een verjaardagsfeestje. Toen heb ik voor de eerste keer echt zitten te babbelen met Thato (gastbroer). In het begin leek hij mij een hele stille en teruggetrokken persoon, maar eenmaal hij aan het babbelen was leek hij niet meer te stoppen. Hij en zijn broer hebben ook al heel wat meegemaakt in hun leven. Hun vader kennen ze niet en hun moeder had een alcoholverslaving en is gestorven aan aids. Ze wonen al 10jaar bij gogo. Het was zeer interessant om met hem te praten want hij is een intelligente persoon en de conversatie was niet oppervlakkig. Hij is enorm geinteresserd in documentaires en gaat er mij een paar bezorgen. Hij zou ook doodgraag naar de universiteit gaan maar de familie wil dat niet, ze vinden het een verspilling van tijd, hij moet gaan werken en geld verdienen. Hij probeert nu bedrijven aan te spreken om sponsors te zoeken want in Zuid-Afrika is studeren heel duur en is dus alleen weggelegd voor de rijken. Ik hoop echt dat hij iemand vindt om hem financiëel te steunen want hij heeft veel potentieel in zich en heeft dus een kans nodig om zich te kunnen bewijzen en weg te geraken uit het leven hier in de township.

Ik ga deze week nog wat extra foto's proberen te plaatsen op facebook!

Zulu woordjes :
Bafana : jongen (BafanaBafana is ook de naam van het nationale voetbalteam)
Ntombi : meisje

Kusjes, Simphiwe xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten