zondag 18 juli 2010

Happy Nelson Mandela day!!

Goed aangekomen bij de familie Dube!

Ik zit in Daveyton, een townhip (volledige black community) net buiten Johannesburg.
Toen ik de stad binnenreed dacht ik echt van oh my god waar ben ik hier beland...ik had al veel fotos gezien op het internet maar dat heeft mij nog niet helemaal kunnen voorbereiden op de realiteit. Een hele arme buurt, allemaal kleine huisjes afgesloten door grote hekken die elkaar opvolgen lang een zandweg.

Gisteren heb ik kennisgemaakt met iedreen zodat ik nog niet volledig snap wie nu juist wel en niet in mijn huis woont, zoveel in en uit geloop.
Mijn gastmoeder is 70jaar en we noemen haar 'koko' (zulu voor oma) Haar kleindochters van 21 en 8jaar en 2 kleinzonen van 23 en 17jaar. Ook woont hier nog een geadopteerd jongetje van 8jaar wiens beide ouders een jaar geleden zijn overleden. Voor de rest ben ik niet helaam zeker :)

Iedereen spreekt Engels, maar onderling spreken ze Zulu tegen elkaar, een hele moeilijke taal, waardoor ik vaak niet helemaal meeben in wat er nu juist wordt gezegd.

Vanmorgen ben ik meegegaan naar de kerk, en ik kan jullie verzekeren naar de kerk gaan is nog nooit zo leuk geweest. De mis duurde wel 2,5uur maar er was zo een vrolijke sfeer met zingen en dansen. Iedereen mag ook vrij over hun problemen spreken. Ze hebben mij ook doen rechstaan en ik moest als nieuweling een kleine introductie geven.
Achteraf kwam iedreen mij groeten en waren ze benieuwd waarom ik er was :) Ik voelde mij echt wel op mijn gemak daar. Misschien wordt dit wel een wekelijks ritueel?

Morgen ga ik voor de eerste keer naar mijn project. Een opvangtehuis voor jonge kinderen. Ik heb al foto's gezien en tzien er mij wel allemaal deugenieten uit dus ben benieuwd wat het zal geven.

Voor de rest...HAPPY NELSON MANDELA DAY... = iedereen wordt gevraagd 67 minuten vrijwilligerswerk te doen.

6 opmerkingen:

  1. zusie

    blij dat je het zo leuk vindt,en het een speciale ervaring is.
    hou je maar klaar voor de deugenieten van morgen
    wij zijn net aangekomen in Istanbul,

    hou ons op de hoogte

    kusjes M&P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey zoë,

    eindelijk ter plaatse bij de koko!
    We zijn benieuwd hoe het met de deugnieten zal gaan?!

    We volgen je!

    de nog tijdelijk deugnietlozen

    Smil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi zoe, klinkt super !! Doet me zo denken aan mijn nieuwsgierigheid in het begin ! Ikwil niet moeilijk doen maar oma wordt als gogo gespeld ;-) en hallo is sawubona .. maar aangezien je bij de echte zulu's bent terechtgekomen hoor je die tussenklanken soms eens niet ;-)Ik hoop dat jij een beetje meer zulu kunt opsteken als mij, Dat denk ik wel aangezien ze het de hele tijd spreken .. GA HELEMAAL IN DE CULTUUR OP, HET IS ER PRACHTIG !! Hopelijk maak je ook eens een zulu huwelijk mee, ik heb er 2 gedaan (eigenlijk waren het labola's maar dat kom je nog wel te weten ;-) ) Super om je verhalen te volgen ! Hopelijk alles super in het weeshuis !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk je verslagen te lezen,
    En blij dat je je daar op uw gemak voelt.
    En zo grappig dat je al zo'n kerkritueel hebt meegemaakt :)
    Veel plezier daar en genieten maar!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zowie!!
    whieha, laat dat Zulu maar komen nu ;-)
    en maak er nog iets moois van.
    Naast alle gebruikelijke wensen, veeeel warmte daar!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Zokke,
    ben blij dat het zo goed meevalt! Ben benieuwd naar je avonturen als juffrouw :)
    En erg benieuwd naar fotootjes!!
    Geniet er met volle tuigen van!
    Dikke knuffel -X-
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen