dinsdag 27 juli 2010

SIMPHIWE

Het is redelijk moeilijk voor mij om op het internet te geraken dus gisteren naar een internet café geweest, al mijn ervaringen van de voorbije week opgetypt en op het moment dat ik mijn bericht wou posten *crash* van de computer. Gans mijn bericht weg en geen internet tijd meer over... Dus vandaag poging 2 ...
Mijn eerste week in het opvangcentrum zit er op...en wat een ervaring! De kinderen zijn er zo gedisciplineerd en lief. Smorgens pas ik op de kleinste, zingen we liedjes, spelen we wat samen en geef ik ze eten. Na de middag vertrek ik met de oudere kinderen naar een container waar ik hen Engelse les geef. Aangezien de meeste onder hun bijna of geen engels spreken verloopt de communicatie vaak stroef...maar met genoeg verbeelding en gebarentaal geraken we er wel. Er zijn weinig middelen waarmee ik kan werken dus creatief zijn is de boodschap!
Na een paar dagen kwam ik de achtergrond van een aantal van deze kinderen te weten, vaak heel schrijnende verhalen. Ik voel mij dan zeer gelukkig als ik de kinderen kan doen lachen of iets bijleren. Ik probeer ze de liefde te geven dat de meeste van hun thuis niet krijgen. Zo waren ze ook supergelukkig met de chocolaatjes die ik voor hun meehad.
Ze hebben mij er wel al op gewezen dat ik niet 'te lief' mag doen tegen deze kinderen want wat er op hun staat te wachten is een harde wereld, dus moeten we ze ook 'hard maken'. De zwaksten onder hun worden vaak (te) streng behandeld!
Het eten hier valt mij zeer goed mee, al krijgen we wel elke dag mashed potatoes. Het zijn vaak grote porties om iedereen goed vet te mesten.Hier is het ideaalbeeld hoe ronder hoe mooier! Mijn gastfamilie heeft al gezegd dat ik zeker dik terug naar huis zal gaan zodat mijn familie kan zien dat er goed voor mij gezorgd is geweest....noooo i don't want to be a fatty! haha! Ze hebben ook gezegd dat ze fier zijn dat ik zoveel eet en ook dat ik zoveel lust en wil proeven (Dat was dan ook de eerste keer dat iemand dat tegen mij zegt..hehe) Vorige week kregen we oa. puree met kippenvel...iieeeuw dacht ik, maar het was klaargemaakt in de oven en was dus lekker krokant. Vandmiddag was het een specialiteit : puree overgoten met zure melk, ik heb het wel geproefd maar dit was echt de eerste keer dat ik iets echt niet binnenkreeg. Alleen al het idee om een bordvol zure melk op te eten..Bah!
Ik ben terechtgekomen in een relatief arme familie, dus moeten we vanaf deze week oppassen met ons electriciteitsverbruik, zo mogen we in huis geen licht meer laten branden anders zullen we niet toekomen op het einde van de maand. Savonds is het hier nog altijd zeer koud en aangezien we ook geen verwarming hebben, zitten we met de familie meestal elke avond rond de stoof in de leefruimte.
Ik heb vorige week ook mijn Afrikaanse naam gekregen : Simphiwe ( = a gift to us by God) Ik voelde mij wel vereerd met deze naam!
Zaterdag heeft iedereen bij elkaar vlechtjes in de haren gelegd. Nu proberen ze mij ook te overtuigen om dit te doen, maar dan gaan ze nog heel lang moeten zagen :)

Voor al mijn familie en vrienden die mij graag eens een brief of een pakketje willen sturen dit is het adres waar ik woon :
Virginia Dube
(Zoë Van de Velde)
245 Bokosi Street
Daveyton
1520
Gauteng
South-Africa
En voor al de nieuwschierigen : jullie kunnen het adres ook is intikken op googlemaps en dan op aerialview drukken om een satelietbeeld te zien van waar ik juist woon.

Ik eindig met de Zulu zin van de week :
Hubane i gama lakho? = Hoe noem jij? :)

xxx Zoë

3 opmerkingen:

  1. Amai, ik vind het echt superknap dat je dat allemaal doet, echt iets voor jou ;)
    Ik wens je daar het allerbeste toe!!

    Dikke kus
    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Zoe,
    Aha dan zullen we je een pakje opsturen met wat kousjes erin. Is er iets waar je aan denkt wat je kan nodig hebben voor met de kids?

    See you no-fatty ;.))



    Smill van de bouwwerf (einde voorlopig gepland oktober!! - we zullen kousjes aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hi fatty
    tis gelukt om iets te posten wieeeee
    kga dan kijken voor u pakketje chocolade é tegen daje terugkomt dak u kan rollen.
    haha tga ne leuke nieuwjaar zijn :) troost u ik doe mee me verdikken!

    rara van wie is dit bericht :)
    anoniempje
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen